dinsdag 26 juli 2016

Nee!


ill. Jeska Verstegen



In een e-mail gesprek mailde Marijke: Weet jij al dat de subsidie voor SSS is stopgezet?
Nee! mailde ik haar aangeslagen terug.
Marijke is een van de enthousiaste betrokkenen van de Stichting Schrijver, School en Samenleving.

Ik ben graag aan het werk op mijn zolderkamertje. Geen drukte, geen lawaai, geen facebook of meer van dat soort dingen. Rust! Zo kan ik fijn verzinnen en dingen maken.
Maar nu had ik het gevoel dat ik ook mijn stem moest laten horen. De Stichting Schrijver, School en Samenleving zet zich al jaren in voor het lezende kind, de schrijver, de illustrator en het kinderboek. Dat doen zij vol overgave en op een energieke wijze.

Ik herinner me nog dat ik, zo’n zestien jaar geleden, hoorde van het bestaan van de stichting. Ik had geen idee wat het was. Ik verdiepte me erin en dacht: Eigenlijk moet ik dit proberen. Maar voor iemand die niet graag in de spotlights staat is dat een flinke onderneming!
Toch deed ik een optreden. Ik heb veel overwonnen sindsdien.
Voorzichtig leerde ik omgaan met publiek, veelal kinderen. En de wonderlijke vragen die kinderen kunnen stellen. Ietwat brutaal: Wat verdien jij? Of vrij ingewikkeld: Geloof jij? Of grappig: Waar word jij vrolijk van?

Naast het contact met je doelgroep biedt de stichting SSS je de mogelijkheid om wat bij te verdienen. Dat is ook prettig. Schrijvers en illustratoren moeten hard werken voor een inkomen waar je alle rekeningen van kan betalen.
De stichting heeft veel voor elkaar gebokst (knipoog naar Marijke) de afgelopen jaren en een echte naam opgebouwd. Zoiets positiefs moet blijven bestaan in mijn ogen.
SSS biedt een mooi en bijzonder platvorm voor mensen die houden van hun vak: Kinderboeken maken!

Dus ik hoop dat minister Bussemaker de oproep zal horen. Via welke weg dan ook; Facebook, Twitter, mails, brieven of blogs. En dat de minister gehoor zal geven aan al die schrijvers, illustratoren en (kinder)boekliefhebbers die een beroep op haar doen om de subsidie voor de stichting voort te zetten.


Met creatieve groet,


Jeska Verstegen
Schrijver/illustrator



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je even langs komt bij Het Aangeklede Paard. Bedankt voor je reactie en graag tot ziens!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...