maandag 8 februari 2016

Pindakaas en Maarten van Rossem

Afbeelding Jeska Verstegen (iets dat niet bij het onderwerp past. Lekker een beetje dwars :-)
Of misschien zijn vader en zoon konijn op een tripje naar de provincie Utrecht?



Historicus Maarten van Rossem is een beetje als pindakaas. Niet ieders smaak, je moet er van 'houden'.
Ik heb wel plezier met zijn ietwat dwarse blik op de wereld. Het is verfrissend dat iemand gewoon zijn eigen mening overbrengt zonder poeha.

Wat ik vooral leuk vind zijn korte documentaires uitgezonden door RTV Utrecht: Van Rossem vertelt.
Maarten van Rossem woont in Utrecht en houdt van 'zijn' provincie. In deze bliksem uitzendingen pluist hij de regio uit. Er komen leuke onderwerpen aanbod. Bovendien worden mooie opnames gemaakt van de omgeving. Dit komt bijvoorbeeld goed naar voren in de uitzending over het grootste fort van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Of hij haalt lang vergeten figuren aan in zijn programma. In een uitzending over de Winterkoning van Rhenen bijvoorbeeld.

Op Youtube staan verschillende afleveringen.
Een paar van mijn favorieten volgen hieronder. Klik op de titel om de link te openen.

Schimmels in Baarn
Winterkoning van Rhenen
Nieuwe Hollandse Waterlinie
Grens Romeins rijk in Utrecht


3 opmerkingen:

  1. Echt hè! Ik kom zelf van origine ook uit Utrecht; ben in Zeist geboren en in Driebergen opgegroeid. Tegenwoordig woon ik in de buurt van Arnhem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een erg mooie provincie, Ischa!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ook! Amersfoort is ook een hele mooie stad... was er vorige week donderdag nog voor The Passion - ben meegelopen in de processie. Aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je even langs komt bij Het Aangeklede Paard. Bedankt voor je reactie en graag tot ziens!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...