donderdag 7 januari 2016

Keteltje prentenboek!

Jeska verstegen



Hallo?
Hallo!
Hè, hè.
Ik weet het.
Het was erg stil op Het Aangeklede Paard.
2015 was een goed jaar: er kwam een prentenboek uit en een luisterboek en....
Maar het was ook een jaar met wat troubles.
Soms loopt je hoofd dan een beetje over. Je moet dingen verwerken.
Dat een mens in staat is om dingen te verwerken is sowieso wonderbaarlijk. Het proces is eigenlijk fascinerend...

Nu hoog tijd om te vertellen over leuke dingen.
Keteltje heeft een eigen prentenboek!

Van de uitgeverij kreeg ik vorig jaar als opdracht: Maak een prentenboek voor kinderen vanaf 4 jaar. Eenvoudige verhaallijn en het zou fijn zijn als kinderen mee kunnen doen met het verhaal. Oók moeten alle hoofdfiguren van Keteltje even aanbod komen.

Dit klinkt eenvoudig, maar als je weet dat een prentenboek bestaat uit slechts 12 spreads (24 pagina's) dan is het een aardige puzzel.
Uiteindelijk bedacht ik dat Keteltje moest leren strikken.

Ik herinner me nog goed dat ik voor het eerst zelf een strik maakte, zonder knopen!
Dat was een belangrijk moment.
Zo ook voor Keteltje. Ze oefent, en oefent en dan ineens... lukt het.
Mijn favoriete spread om te tekenen was de pagina waarop alle lakeien in de knoop zitten. Van dit soort tekeningen uitwerken word ik zo vrolijk.
Ook het ontwerpen van patronen en bijzondere kleuren met elkaar combineren vind ik heerlijk om te doen.

Het is een boek geworden vol kleine grapjes die alleen worden opgemerkt door de èchte kijkers! 
Ik hoop dat veel kinderen pret zullen hebben met het prentenboek en later, als ze groot zijn, met plezier terugdenken aan hun eerste strik zonder knoopjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je even langs komt bij Het Aangeklede Paard. Bedankt voor je reactie en graag tot ziens!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...