woensdag 3 juni 2015

Luisterboek van Keteltje!

Foto genomen door Mattie Poels     -     Mattie Poels en Jenny Arean



De foto hierboven is genomen op 22 april 2015. Een heel bijzondere dag. De dag dat er een luisterboek van Keteltje werd opgenomen. En er zullen niet alleen verhalen op te beluisteren zijn!

Eind vorig jaar, tijdens een gesprek met uitgeverij Leopold, werd aan mij gevraagd of ik een liedje wilde schrijven. Het moest kort en bondig de sfeer van de Keteltje boeken ademen.
Wat een heerlijke kans, dacht ik en ik kreeg meteen ideeën. Met mijn hoofd in de wolken liep ik over het Singel in Amsterdam terug naar mijn auto. En halverwege de A2 had ik het liedje in gedachten al geschreven.

Ik ben gewend om alleen te werken. Af en toe heb ik contact met de redactie of misschien een vormgever. Maar het schrijven en tekenen van boeken is een eenzame bezigheid.
Een liedje schrijven niet! Er wordt van gedachten gewisseld, je maakt het samen.

Mattie Poels componeerde de muziek. Het is een heel vrolijk ritme geworden, het voelt alsof de zon voortdurend schijnt. Zo opgewekt, echt Keteltje! De melodie blijft ook op een prettige wijze in je hoofd rondhuppelen.

Toen brak er opnieuw een spannend moment aan: Wie gaat het zingen?
In het kader van 'Dream big and aim high' vroeg ik voorzichtig aan de uitgever: 'Zou Jenny Arean misschien kunnen?'

Hoera!
Het kón!
Jenny Arean. Een vakvrouw van de bovenste plank. Een echte Coryfee. Wat een mooie, warme stem. Ze weet exact de juiste sfeer te pakken en zo wordt het liedje ineens veel meer dan een liedje. Het is als een mini toneelstuk van 3 minuten en 17 seconden.



illustratie Jeska Verstegen

Het héle luisterboek is als een feestelijke slagroomtaart geworden, dan wel niet om te éten maar om te beluisteren!

Ik kan geen geluidsfragment laten horen van het liedje wegens rechten. Maar wie weet hoort u het binnenkort ergens uit een huiskamer schallen of zingen twintig kinderstemmen het luid mee in een klaslokaal of wellicht neuriet een goedgeluimde groenteboer het mee in zijn marktkraam terwijl hij zijn appeltjes rangschikt.




Hier is het luisterboek sowieso verkrijgbaar: Luisterboek Keteltje
Leeftijd: 6 - 9 jaar


2 opmerkingen:

  1. WAUW! Wat super! Daar kan ik maar één ding op zeggen, maar dat raad je wel... ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je even langs komt bij Het Aangeklede Paard. Bedankt voor je reactie en graag tot ziens!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...