vrijdag 22 mei 2015

Shakespeare of Shakspēr

Bill Bryson  Shakespeare The World as a Stage



Voor mijn verjaardag in maart kreeg ik een mooi boek over Shakespeare cadeau.
Bill Bryson schreef: 'Shakespeare The World as a stage'
Het boek zit vol mooie afbeeldingen en is met vaart geschreven. Bryson vertelt niet alleen over Shakespeare, maar ook over de tijd waarin hij leefde (1564-1616). Een tijd vol gevaren. Theater was een welkome afwisseling.





Shakespeare sprak al op jonge leeftijd tot mijn verbeelding. Misschien omdat mijn oma en mijn moeder hem regelmatig aanhaalden.
Op de lagere school leerde ik een stukje 'Hamlet' uit mijn hoofd en op mijn 18e verjaardag kreeg ik de verzamelde werken van Shakespeare.

Ik herinner me nog een kinderboekenbal, de keer dat poëzie centraal stond, dat een journalist van het NRC aan me vroeg of ik een gedicht kon voordragen.
'Mag het ook een flard Shakespeare zijn?' vroeg ik.
Het mocht en het haalde nota bene de krant!

Nog altijd heeft Shakespeare's werk invloed op taal, ook het Nederlands. We gebruiken regelmatig zijn woorden, maar ook zijn uitdrukkingen uit toneelteksten: De naakte waarheid, bijvoorbeeld. Of 'het ijs breken' en 'een hart van goud hebben'.

Vreemd genoeg is er weinig met zekerheid over Shakespeare te zeggen. Een geheimzinnige schim uit een ver verleden, want zelfs over zijn uiterlijk zijn de geleerden het niet eens.
Ook over de schrijfwijze van zijn naam bestaat twijfel, in onze tijd én in de zijne.
Shakespeare hechtte blijkbaar niet erg aan een constante spelling van zijn naam. Op oude documenten, door Shakespeare zelf ondertekend, vonden ze verschillende manieren hoe hij zijn naam spelde.

Bron Wikipedia: Extra informatie

Als iemand mij Versteege noemt, zeg ik: 'Nee hoor, het is Ver-ste-gen, met één e en een n op het einde.'
Shakespeare niet. Hij had zijn schouders opgehaald en gezegd: 'William Shakspēr? Oh, well that's okay too.'

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je even langs komt bij Het Aangeklede Paard. Bedankt voor je reactie en graag tot ziens!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...